Werkwijze
Hoe maak je bewoners verliefd op jouw binnenstad?
Stap 1.
Strategische analyse
Het begint met elkaar beter leren kennen
Aan de basis ligt een goede analyse van de binnenstad en bevat de volgende onderdelen:
- doelgroep & behoefte-analyse – Om verliefd te worden begint het met elkaar een beetje beter te leren kennen; wie is de inwoner en wat wil hij/zij?
- stakeholder-analyse – Welke partijen zijn er? Ondernemersverenigingen, city marketing organisaties etc. Hoe zit de organisatie van de stad in elkaar en wat zijn ieders belangen?
- rendementsanalyse – Wat is zijn de uitdagingen van het gebied? Wat is je doel en hoe meet je succes?
- organisatieanalyse – Wat is het huidige logo / branding / evenementenkalenders / slogans / communicatie richting inwoners?
Deze inzichten vormen de basis voor een strategie die écht past bij de stad en haar inwoners.

Stap 2.
Mystery visit
Op ontdekkingsreis in jouw binnenstad
Locatie-analyse – Om te weten hoe jouw stad aanvoelt, ga ik zelf op ontdekkingstocht. Ik praat met bewoners en ondernemers, loop rond en ervaar de sfeer. Vaak ligt er veel laaghangend fruit – kansen die nog onbenut blijven.
Ik presenteer mijn bevindingen op een manier die je stad in een nieuw perspectief zet. Met frisse ogen en creatieve ideeën laat ik zien hoe je binnenstad kan stralen zoals nooit tevoren.

Stap 3.
DNA en merkwaarden
Leer jezelf beter kennen
In het hart van elke stad ligt een unieke identiteit, bestaande uit de geschiedenis, de architectuur, de cultuur en de mensen die er leven. Deze identiteit noemen we ook wel het DNA en onderscheid de ene stad van het andere.
Met behulp van diverse tools gaan we met een grote groep stakeholders (de gouden cirkel) aan de slag om het DNA en de merkwaarden uit het centrum op te halen. Het eindresultaat is de kernwaarden die het centrum nu al heeft en ambitiewaarden die het centrum graag zou willen ontwikkelen. Samen met de gouden cirkel formuleren we een droom waar we naartoe willen werken als stip aan de horizon.

Stap 4.
Merkimplementatie
a. Checken of je looks op orde zijn: merkidentiteit
De eerste indruk telt. Past het huidige beeldmerk bij het DNA van het gebied? Indien nodig ontwikkelen we een nieuwe, sterke visuele identiteit.
b. Verleidingstechnieken: content en social media strategie
Een goede eerste indruk moet gevolgd worden door de juiste communicatie. We ontwikkelen een strategie voor content en social media, zodat bewoners zich aangesproken voelen en zich (opnieuw) verbonden voelen met de stad. Dit wordt vastgelegd in een handig online overzicht.
c. Op date: evenementenkalender
Evenementen zijn de perfecte manier om bewoners te betrekken. Zijn er bestaande evenementen die beter kunnen aansluiten bij het DNA? Of is het tijd voor iets nieuws? De juiste sfeer en originaliteit zorgen voor een geslaagde date met je stad.
We leggen de content en social media strategie en evenementenkalender voor je vast in een eenvoudige planningstool (Trello). Dit geeft je een compleet overzicht en hiermee werk je makkelijk met anderen aan de uitvoer van alle projecten en plannen.
d. Optioneel: Plastische chirurgie - breng het DNA van je stad tot leven
Het kan helpen om het uiterlijk van je binnenstad aan te pakken. In deze stap gaan we kijken hoe het DNA en de kernwaarden zich vertalen naar uiterlijke kenmerken. Het tastbaar maken van het verhaal van de stad zorgt voor meer beleving voor bezoekers!
Hier zijn meestal meerdere partijen bij betrokken, zoals gemeente en inwoners, waardoor dit vaak duurdere en langere trajecten zijn. Ik geef een presentatie inspiratie uit meer dan 37 steden. Samen leggen we een aantal adviezen vast in de planningstool voor op de langere termijn.
e. Huwelijksboekje: 'verliefd op je stad'-plan
Een sterke relatie heeft een goede basis nodig. De merkgids bevat de een samenvatting van de bovenstaande stappen en een huisstijlgids met do’s en dont’s en is praktisch toepasbaar. Geen stoffig rapport, maar een hands-on document aangevuld met concrete stappenplannen, sfeerbeelden en prioriteitenlijsten in het Trello-overzicht.



Stap 5.
Merkvitaliteit
Zorgen dat je huwelijk niet uitblust
Gefeliciteerd, je hebt een relatie met je inwoners! Nu begint het echte werk: onderhouden en blijven investeren.
Blijf in contact – Check regelmatig of je relatie nog goed zit. Zijn bewoners nog betrokken?
Geef aandacht – Een klein gebaar kan wonderen doen. Geef af en toe een cadeautje. Kom eens verrassend uit de hoek.
Evalueer en groei – Leer van feedback en pas de strategie aan waar nodig.
Door continu aandacht te geven aan je binnenstad, zorg je voor een duurzame en sterke band met je inwoners. Zo blijft de liefde voor de stad springlevend!

De investering is vanaf 15.000 euro.