Wat is positioneren en waarom zou je het doen?
Door:Marleen Strien
Datum: 2 mei 2024
Positioneren gaat over hoe je gezien wil worden als merk en in dit geval als stad. Wat is het verhaal en DNA van je stad?
In het hart van elke stad ligt een unieke identiteit, geweven uit de geschiedenis, architectuur, cultuur en de mensen die er wonen en werken. Deze identiteit noemen we ook wel het DNA en onderscheid de ene stad van de andere.
Meer weten over hoe je achter het DNA van je stad komt? Lees dan de publicatie ‘Van groeten en ontmoeten naar verleiden en verblijden’.
Waarom positioneren?
Succesvolle kernen zijn sociaal-maatschappelijk betekenisvol en geven ruimte aan groeten en ontmoeten. Door betere positionering kan een kern beter economisch presteren.*
Bron: Tessa Vosjan | Bureau Cosi – Sociale meerwaarde
Hoe kunnen we dit DNA tot leven brengen?
Door het merk te profileren. Onder andere door een beleving die bezoekers betovert en bewoners trots maakt.
Een positionering is richtinggevend voor de volgende drie factoren:
- Manifestatie: alle fysieke verschijningsvormen van het merk.
- Communicatie: alle interne en externe communicatie die betekenis geeft aan het merk.
- Visualisatie: alle vormen van strategisch en tactisch design.
Volgens schattingen zou 70 tot 80% van het imago van een merk door ‘manifestatie’ worden bepaald. Manifesteren is het tastbaar maken. Laat dat nou net de behoefte zijn van de bezoekers, meer beleving in de binnenstad.
Bron: Riezebos, R. & Grinten, J. van der (2008). Positioneren; stappenplan voor een scherpe positionering & Birkigt, K. & Stadler, M. (1986). Corporate identity: grundlagen, funktionen, fallbeispiele
Conclusie
Benieuwd hoe je met de juiste positionering jouw binnenstad een boost kan geven? Laat maar weten. Samen met Patricia van Hall maak ik graag een afspraak.