Meer blending concepten in Nederland graag!
Door: Marleen Strien
Als ik in een nieuwe stad ben ga ik zo snel mogelijk op zoek naar de meest inspirerende winkels. En toeval of niet, de plekjes die mij aantrekken hebben vaak meerdere functies. Een boekhandel met een knusse koffiehoek in Antwerpen of de LocHal in Tilburg: bibliotheek met flexwerkplekken en een tentoonstelling. Blending heet dat met een mooi woord. Blending bestaat al heel lang, denk maar aan de LaPlace in de V&D en de lunchroom in de HEMA en de gehaktbal bij de IKEA. Blending winkels geven extra beleving ten opzichte van andere winkels. Een tijd geleden is er weer een flinke discussie over blending opgelaaid. Dit heeft te maken met het gerelateerde concept 'blurring'. Blurring focust op horeca-elementen (zoals alcohol), terwijl blending breder kijkt naar multifunctionaliteit van een locatie.


Meer dan een wijntje bij de kapper
Om de leegstand in binnensteden terug te dringen heeft Minister Kamp voorgesteld om de regelgeving rondom blurring te versoepelen. De tegenstanders van het voorstel zijn vooral tegen versoepeling omdat alcohol dan meer beschikbaar komt. Maar blurring is zoveel meer dan een wijntje bij de kapper. Vaak noemen we het dan blending. Het zit ondernemers in het bloed om te innoveren om zo hun omzet te vergroten. Bewezen is dat met een langere verblijfsduur in een winkel, de bestedingen ook toenemen. Ondernemers proberen dit ook vaak binnen hun eigen winkel te realiseren door retail en horeca te combineren in een concept.
Blurring is normaal in het buitenland
In het buitenland zie je blurring concepten volop. Daar is eten en drinken ook belangrijker in het dagelijks leven dan bij ons in Nederland. Ook zijn in Nederland pas sinds de 2e helft van de 20e eeuw hier regels voor gekomen, waarbij een scheiding tussen retail en horeca is opgelegd.



Een interview met Sanne van Blur uit Amersfoort
– Waarom kozen jullie voor een blending concept?
Omdat wij ervan overtuigt zijn dat het elkaar versterkt. Kom je voor de winkel? Dan neem je ook sneller een kop koffie en andersom. Voor de gast/ klant meer reden om Blur te bezoeken. Verder vinden wij beide ontzettend leuk om te doen en konden dat zo combineren.
– Wat is grofweg jullie omzetverhouding tussen de verschillende onderdelen horeca en retail?
In corona ongeveer 35-40% horeca en rest winkel, ‘normaal’ is dat 50%/50%.
– Was het moeilijk om het voor elkaar te krijgen met gemeente en vastgoed? Waren er daardoor extra regels?
Wij zijn dit concept vijf jaar geleden gestart en waren in Amersfoort de eerste, dat maakt het wel even ingewikkeld. Er was nog niemand ons voorgegaan. We moesten alle vergunningen aanvragen voor zowel horeca, alcohol, terras etc. Eigenlijk alle vergunningen die je voor een losse winkel en losse horeca ook nodig hebt. Niet meer dan logisch, maar daardoor wel meer tijdrovend. Verder moesten we aan een aantal eisen voldoen: beide moesten een eigen ingang hebben en het moest duidelijk zijn welk gedeelte winkel en welk horeca zou worden.
– Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van blending?
Voordeel: het versterkt elkaar.
Nadeel: je hebt personeel nodig die beide kan, veel mensen kunnen of horeca of winkel. Wij vragen beide, dat vergt een langer inwerkproces. En niet iedereen wil dat.
– Rondom blurring is er veel discussie over alcohol-verkoop (bijv een glas wijn). Hebben jullie daar last van? Zou het concept minder sterk zijn zonder de verkoop van alcohol?
Nee, want wij hebben een alcoholvergunning dus mogen alcohol schenken. Voor alleen een dagzaak is het niet perse nodig, maar voor de terrasmomenten en de incidentele eetavonden die wij voor corona deden is het absoluut meerwaarde.
Inmiddels is BLUR gestopt met het cafe en zijn ze vooral winkel.
Andere blending concepten in Nederland
Deze zijn de moeite waard zijn mocht je in de buurt zijn:
- LocHal in Tilburg – bieb, tentoonstelling en flexwerken (op de foto)
- Kek in Delft – Café en wanna-haves (op de foto)
- Gastrovino in the Mall Leidschendam – wijnbar en winkel (op de foto)
- Fietstempel in Heerlen – lifestyle, fietsenverkoop en reparatie (op de foto)
- Smullen, spullen en krullen in Boekel – kapsalon, woonwinkel en horeca
- Zoes Conceptstore in Den Hoorn – Koffiehoek, kledingwinkel en lifestyle
- Toff concept in Gouda – Shop, flex, café
- Bubbles & more in Bilthoven – Bakkerij, bloemist, home accessoires en brasserie
- OOK in Woerden – keukenmusthaves en cafe

Tip om blending te stimuleren binnen jouw gemeente:
Analyseer of het centrumgebied nog te veel gescheiden functies heeft en identificeer plekken waar functies beter kunnen worden vermengd. Controleer of de bestaande bestemmingsplannen voldoende ruimte bieden voor blending. Als uit de analyse blijkt dat dit niet het geval is, verruim dan de mogelijkheden in het omgevingsplan door meer gemengde bestemmingen toe te staan. Dit biedt ondernemers de flexibiliteit om meerdere functies, zoals retail, horeca en sociale activiteiten, te combineren binnen één pand.