Om een relatie aan te kunnen gaan met je bewoners, moet je elkaar eerst beter leren kennen. Binnen ons traject starten we eerst met een verdieping op de bewoners, wat voor type mensen zijn dat? Daarna kijken we naar het DNA van de stad zelf. Deze proberen we ook te vangen in menselijke eigenschappen (ook wel merkwaarden). Door gebruik te maken van deze menselijke eigenschappen, kan je helpen om een positieve emotie op te roepen bij je inwoners die kan leiden tot een connectie en loyale bezoekers.
Brand Archetypes van Jung
Grote merken maken ook graag gebruik van zulk soort eigenschappen en zij werken vaak met de archetypes van Jung. Archetypes zijn universele menselijke patronen of karakters die diep in ons collectief onbewustzijn zijn gegrift en die ons helpen om de wereld om ons heen te begrijpen en te interpreteren. Ze kunnen worden gebruikt om merken te helpen een band op te bouwen met consumenten op een emotioneel niveau door het uitlokken van bepaalde emoties en associaties. Er zijn vele verschillende archetypes, zoals de held, de mentor en de verleider. Merken die kiezen voor het archetype verleider zijn bijvoorbeeld Chanel, Alfa Romeo en Victoria’s Secret. Je ziet het terug in de reclame-uitingen van deze merken dat zij steeds weer op dit karakter zullen terugvallen.
Een stad kan gezien worden als een merk. Net zoals andere merken, heeft een stad een reputatie (hoe mensen de stad ervaren en hoe ze erover praten) en een identiteit (die door middel van marketing en branding wordt gecreƫerd en gepromoot). Steden kunnen ook een bepaalde emotionele reactie opwekken bij mensen die er wonen of er naar toe reizen en ze kunnen bekend staan om bepaalde producten, diensten, bezienswaardigheden of culturele evenementen. Veel steden hebben ook een officieel merkbeeld of -identiteit, net zoals bedrijven.
Blijf consistent!
Het is belangrijk dat deze merkwaarden ook echt aansluiten bij wie de stad is. Wel maken we onderscheid tussen merkwaarden die al past bij hoe je bent en merkwaarden die passen bij je ambitie die je zou willen zijn als centrum. Als je deze merkwaarden gaat vertalen naar marketing, evenementen en buitenruimte en dit op een consistente manier blijft doen, zul je merken dat bewoners echt verliefd worden op jouw binnenstad.